Buisness Improvements Districts

Udgivet af: Realdania maj 2015
BID-modellen er en organisatorisk ramme, der fremmer lokalt engagement og tilfører ressourcer til kvarteret. Erfaringerne fra BID-modellen viser, at både forfaldne og stagnerede kvarterer kan blive til særligt attraktive områder. Et BID er en model, der kan inspirere danske byer til at forny sig til gavn for erhvervsliv, civilsamfund og det

Et BID (Business Improvement District) er et initiative, osm sættes I gang af forretningsindehavere og/eææer ejendomsejere, fordi de har et fælles mål om at forskønne og opgradere deres kvater eller bydel. Målet er at gøre området attraktivt for alle, der har deres liv eller gang i kvarteret.

Initiativtagerne når målet ved at sætte en række forskellige aktiviteter i gang, som skal løfte området. Det kan for eksempel være at gøre det renere, vedligeholde det bedre, gøre det tryggere at færdes i, afholde events og gøre det mere tilgængeligt.

Et BID-initiativ bliver finansieret af et obligatorisk kontingent fra ejendomsejerne og erhvervsejerne i kvarteret. Nogle gange anvendes frivillig arbejdskraft til at løfte nogle af opgaverne. Et BID er typisk en non-profit organisation.

Denne publikation forklarer, hvilke opgaver et BID varetager, hvem det involverer, og hvordan det finansieres og organiseres. Desuden præsenteres nogle eksempler på, hvordan et BID kan understøtte udviklingen af detailhandel (Dublin BID), kulturelle formål (Bryant Park BID, New York), bæredygtighed (Better Bankside BID, London) og fysisk forskønnelse (Neuer Wall BID, Hamburg).

 

Kontakt

Realdania