Flygtninge på højskole i integrationsfasen

Udgivet af: Folkehøjskolernes Forening i Danmark juli 2012
Flygtning og familiesammenførte udlændinge har stort udbytte af højskoleophold i integrationsfasen. Hæftet ”Flygtninge på højskole” informerer om kommunal finansiering, muligheder for danskundervisning under højskoleopholdet og om livet på en højskole.

Mange kommuner har gode erfaringer med flygtninge på højskole. De unge flygtninge har positivt udbytte i forhold til sproglig og personlig udvikling og netværksdannelse, og miljøet på højskolen bidrager til de unges forståelse for danske normer og dansk kultur. Desuden giver undervisningen en forsmag på nogle af de fag, som findes i det danske uddannelsessystem og i vejledningen på højskolen kan de unge flygtninge få inspiration og hjælp til livet efter højskolen.

Hæftet omhandler højskoleophold til flygtninge og familiesammenførte udlændinge i den 3-årige integrationsfase. Det indeholder information om finansiering samt muligheder for at få danskundervisning og gå op til danskprøver i forbindelse med højskoleopholdet.

Hæftet henvender sig til kommunale sagsbehandlere, der arbejder med integration, til sprogcentre, som er interesserede i at samarbejde med højskoler samt til højskoler, som ønsker inspiration og information om området. Informationen om de lovmæssige muligheder er detaljeret, og hæftet kan bruges som opslagsværk, når flygtninge skal på højskole.

Kontakt

Folkehøjskolernes Forening i Danmark
Højskolernes Hus - Nytorv 7, 1450 København K
Tlf.: 33 36 40 40
Del din integrationsviden

Indsend rapport, håndbog eller lignende:
Udfyld skema her

Har du metoder og gode erfaringer, der ikke er beskrevet i en rapport?
Udfyld skema her