Ud på gulvet. Lege, der styrker børns sprog og sociale færdigheder

'Ud på gulvet' er et metodehæfte med lege, der styrker børns sprog og sociale færdigheder. Metodehæftet bygger på erfaringer fra Projekt Skoleparathed, der er afviklet i perioden 2011-2013 i Gellerup og Viby, med støtte fra Social-, Børne-, og Integrationsministeriet, samt Aarhus kommune.

Hæftet er skrevet til dig, der til daglig arbejder med børn i indskolingsalderen – særligt tosprogede børn. Måske arbejder du som pædagog, terapeut, lærer eller sprogkonsulent.

Dit ønske er at styrke børnenes sociale og sproglige færdigheder. Du vil også gerne have dem alle med: Både de børn, der lærer ved at sidde stille, og de, der lærer bedst ved at bruge kroppen. Både de, der er vokset op under trygge forhold, og de, som måske allerede har oplevet flere dramatiske livsbegivenheder, end de fleste danske børn nogensinde kommer ud for.

Hvis du skal nå en mangfoldigt sammensat børnegruppe og give alle børnene en succesoplevelse, har du brug for at spille på mange tangenter. Hæftet indeholder redskaber og metoder, som du kan bruge til at møde hvert barn der, hvor de er, og hjælpe dem videre derfra.